Tel: 021/9003

Resurse

Anxietatea în public speaking. Cum scăpăm de ea?

Anxietate. Câți dintre noi am experimentat-o atunci când a trebuit să vorbim în fața publicului, ratând astfel oportunități, din teama extremă de a vorbi în public?

 

Frica de public speaking mai este cunoscută și ca ”glosofobia”, compus din cuvântul grecesc ”glossa” care înseamnă limbă și ”phobos” desemnând teamă. Glosofobia vine de la frica de a fi judecat și criticat de oamenii în fața cărora vorbești. Astfel, îndoielile pe care le putem avea cu privire la abilitatea noastră de a vorbi în public, combinate cu faptul că oamenii în fața cărora prezentăm acordă atenție cuvintelor pe care le rostim, produc acel sentiment acut de frică.  

 

Simptomele care însoțesc glosofobia pot fi:

  • Anxietate intensă ce apare doar la gândul de a vorbi în fața unui grup
  • Dorința de a evita evenimentele unde atenția grupului este centrată asupra ta ca individ
  • Greață sau sentimente de panică

Ce ajungem să facem de multe ori mânați de această teamă teribilă?

  • Citim de pe foi
  • Nu facem eye-contact cu audiența
  • Sărim părți din discurs din dorința de a termina cât mai repede

Îți sună cunoscut tehnicile de mai sus? Prin acestea, încercăm să ne ascundem anxietatea atunci când suntem pe scenă. Ce putem face pe viitor?

        1. Reține primele 2 fraze

Memorează începutul prezentării tale pentru a căpăta un plus de încredere. În acel mod, îi transmiți creierului tău că nu ești în pericol și te poți simți mai confortabil. Îți poți începe prezentarea cu o scurtă istorie personală, un citat, sau câteva date relevante despre subiectul pe care urmează să îl prezinți. Nu uita să repeți de mai bine de 7 ori, pentru a te asigura că știi foarte bine primele 2 fraze.

        2. Exersează, exersează, exersează 

Folosește dimineața dinaintea discursului tău pentru a exersa ce ai de spus. Poți alege să faci o plimbare sau poate te simți mai confortabil mergând la o scurtă sesiune de fitnes – activitatea fizică ajută la eliberarea serotoninei, cunoscută și ca ”hormonul fericirii”, însă rămâi conectat la ce vei vorbi. Relaxează-te făcând ce îți place, dar continuă să ai în minte discursul tău. 

        3. Fă un dialog cu sala, nu un monolog

Oricât de panic ai fi la ideea de a integra publicul în prezentarea ta, nu te teme de dialogul cu sala. Poți fi mult mai memorabil atunci când implici publicul în mod direct, și nu ești ca un televizor care nu se mai oprește din turuit. Această rupere de ritm te poate ajuta să iei o gură de apă și să îți aduni gândurile pentru următoarea idee. 

 

Nu uita să respiri și să îți dai credit. În loc să îmbrățișezi scenariile negative despre discursul tău și să te sabotezi singur, ai grijă să îți canalizezi gândirea spre aspectele pozitive. 

Articol scris de Cătălina Ciobanu

Cătălina Ciobanu a absolvit Facultatea de Comunicare și Relații Publice-SNSPA și este  Manager Public Speaking School. Pasionată de personal branding și leadership, se află mereu în căutarea experiențelor care să o dezvolte. Scrie din pasiune cu pasiune pe www.catalinaciobanu.ro și acceptă fiecare provocare ca pe o oportunitate.